De Duitse autobouwer Volkswagen zet alvast maar 6,5 miljard euro opzij, voor mogelijke boetes en claims in verband met de manimpulatie van milieutests voor dieselauto’s.

Dat maakt Volkswagen dinsdag bekend.

Voor het derde kwartaal van dit jaar komt er een voorzieningen die zwaar zal inhakken op de winst. Dat is meer dan de winst van 5,6 miljard euro die het Duitse autoconcern over de eerste helft van dit jaar boekte.

De aankondiging volgt, nadat de Amerikaanse baas van Volkswagen maandag vrij expliciet erkende dat het bedrijf zich niet netjes heeft gedragen: “Ons bedrijf was oneerlijk tegenover de EPA (de Amerikaanse milieudienst, red)… en met u allen, we hebben het totaal verprutst”, zei Michael Horn van Volkswagen America bij een presentatie van de nieuwe Passat, aldus Amerikaanse media.

VW erkende dinsdag dat wereldwijd zo’n 11 miljoen dieselauto’s wereldwijd zijn uitgerust met software die ervoor kan zorgen dat de uitstoot van schadelijke stoffen tijdens laboratoriumtests lager uitvalt dan in het dagelijks gebruik. De Amerikaanse milieudienst EPA, die de zaak vrijdag aan het rollen bracht, noemde tot dusver een getal van bijna een half miljoen auto’s waarmee potentieel is geknoeid in de Verenigde Staten.

Manipulatie milieutests door Volkswagen

De Duitse autofabrikant heeft willens en wetens de Amerikaanse autoriteiten om de tuin geleid. De software die de uitstoot van de auto regelde, was tussen 2009 en 2015 bij veel diesels van de merken Volkswagen en Audi zo ingesteld dat de samenstelling van de uitlaatgassen anders was als de auto werd getest.

Dat manipuleren klinkt ingewikkelder dan het is: bij een emissietest laten ze de motor van een stilstaande auto enige tijd draaien om de uitlaatgassen te analyseren. De software — de Amerikaanse milieudienst spreekt van een ‘defeat device’, ofwel manipulator — constateerde vermoedelijk dat de auto stilstond terwijl de motor langere tijd liep, en paste de motorinstelling vervolgens zo  aan zodat er veel minder stikstofoxide vrijkwam dan in ‘normale’ toestand.

Het gevolg was in elk geval dat de Passats, Jetta’s en Golfjes op papier aan de ‘Clean Air Act’ voldeden, terwijl ze in werkelijkheid soms tot wel 40 keer zoveel stikstofoxide of fijnstof produceerden.

Dieselschandaal Volkswagen ook buiten VS

 Het dieselschandaal bij Volkswagen roept ook buiten de Verenigde Staten veel vragen op. Zuid-Korea gaat de uitstoot van dieselauto's van het Duitse autoconcern onderzoeken. En in eigen land nagelde dinsdag automobielclub ACE het bedrijf aan de schandpaal.

Het Zuid-Koreaanse milieuministerie gaat enkele duizenden Jetta's, Golfjes en Audi A3's op de rollerband zetten om te kijken of ook daar geknoeid is met de motoren zodat ze in dergelijke testsituaties schoner lijken dan ze daadwerkelijk zijn. In de VS bleek dat het geval te zijn, meldde de federale milieudienst EPA vrijdag.

ACE, de op een na grootste autoclub van Duitsland, acht het op grond van eigen onderzoek zeer waarschijnlijk dat VW ook in eigen land gesjoemeld heeft. Een woordvoerder sprak tegenover persbureau DPA van ,,systematische misleiding van de consument''.

Topman Martin Winterkorn heeft verkeersminister Alexander Dobrindt evenwel verzekerd dat VW in Duitsland geen diesels heeft verkocht waarmee geknoeid is. Dat zei de bewindsman maandagavond laat na een ,,zeer constructief'' gesprek met de VW-baas.

Het schandaal kan VW alleen al in de VS op een boete van een slordige 16 miljard euro komen te staan. Veel erger is echter de imagoschade, meent het Duitse instituut voor economisch onderzoek DIW. Die kan ook andere Duitse exportbedrijven treffen. Daarmee staan volgens DIW veel banen op het spel.

Op de beurs heeft het aandeel Volkswagen maandag en dinsdag meer dan 30 procent van zijn waarde verloren, in totaal gaat het om een waardevermindering op de beurs van zo'n 25 miljard euro.

bron: Z24/ANP

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl